Autor: RNDr. Václav Stacke, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Do sylabu předmětu Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 byly přidány nástroje týkající se evaluace a reflexe pedagogické práce a
procesů výuky (výběr nových vhodných metod výuky, definování upravených předpokladů studentů a výsledků učení předmětu, revize hodnotících
metod, doplnění, aktualizace, úpravu seznamu doporučené literatury). Podstatným faktorem pro naplnění cílů projektu je komplexní pojetí
problematiky (zapojení všech 18 odborných pracovišť fakulty), kooperativní a konzultační způsob práce a sdílení mezioborových zkušeností
autorů inovací. Předmět, jehož sylabus byl inovován je zařazen do studijního programu, který připravuje studenty k získání
učitelské kvalifikace pro všechny typy škol s cílem uplatňovat nově získané vědomosti a dovednosti v pedagogické praxi.
Typ dokumentu: Word.
Oblast vzdělávání: přírodní vědy, biologie, geografie.
Zaměření výstupu: Sylabus předmětu Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Sylabus předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška založená na výkladu, Přednáška s demonstrací, Přednáška s diskusí, Seminární výuka (diskusní metody), Řešení problémů, Práce s textem, kritické myšlení, Demonstrace dovedností, Projektová výuka, Diskuse.
Hodnotící metody: Praktická zkouška, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Individuální prezentace, Výstupní projekt.
Obsah předmětu:
Přednášky:
1 EVR:
Regionalizace Evr. v 21. stol., využitelná ve výuce na ZŠ.
Přístupy k dělení Evr. do regionů podle HG i FG charakteristik na úrovni ZŠ.
Formování států v Evr. během 20. stol. - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití dokumentárních pořadů pro pochopení polit. situace v Evr..
2 EVR:
FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.
Přír. krajiny v Evr., rozdíl mezi oceán. a kontinent. klimatem na příkladech evro. států.
Typy odtokových režimů evr. řek ve vazbě na klima.
Evr. horstva - jejich stručný geol. vývoj a výšk. stupně - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití animací, modelů a schémat pro lepší pochopení jednotlivých evr. FG procesů.
3 EVR:
HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transforma. pro ZŠ.
Základní demograf. údaje a věková pyramida evr. obyvatelstva.
Rozdíly a podobnosti v hospodářství jednotl. evr. regionů - didaktická transformace pro ZŠ.
Prezentace jako podpora výkladu HG charakteristik.
4 EVR:
Propojení FG a HG znalostí při výuce mod. reg. Evr. na ZŠ.
Ukázková hodina výuky geogr. vybraného reg. pro ZŠ.
Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktivizačních forem výuky.
Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce reg. geogr. Evr..
Didakt. hra jako prostředek motivace a aktivizace žáků při výuce modelového regionu Evropy - hra na cest. kancelář.
5 SEV AMERIKA:
Regionalizace SA v 21. stol. při výuce na ZŠ.
Vymezení SA a její dělení na regiony.
SA od dob objevení Evropany až po současnou podobu, vazba na národností skladbu SA - didaktická transformace pro ZŠ.
Výukové video jako aktivizační a motivační prvek výuky vývoje SA.
6 S AMERIKA:
FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.
Přír. krajiny v SA - didakt. transform. vazeb a souvislostí jednotlivých FG sfér pro žáky ZŠ.
Kordillery - jejich vznik, vysvětlení výskytu sopečné činnosti a zemětřesení, vznik pouští a kaňonů - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití on-line animací a modelů vizualizujících procesy spojené s tektonikou.
7 S AMERIKA:
HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro ZŠ.
Podobnosti a odlišnosti hospodářství jednotlivých HG reg. SA.
FG podmínky podmiňující možnosti hosp. vývoje - těžba, zemědělské oblasti, hustota osídlení - didakt. transform. pro ZŠ.
Integrace elektronických map a Google Earth do vyučování HG SA - vizualizace vybr. fenoménů.
8 S AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. SA na úrovni ZŠ.
Vliv FG i HG podmínek na podobu vybraného regionu SA - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití projekt. vyučování.
Aktivizace žáků pomocí projekt. vyučování.
9 J AMERIKA:
Regionalizace JA v 21. stol. využitelná při výuce na ZŠ.
Vymezení JA a její dělení na regiony.
Historie osidlování Evropany, vliv osidlování na současnou podobu JA, národnostní složení JA - didakt. transform. pro ZŠ.
Interaktivní tabule a pracovní listy jako aktivizační a motivační prvek výuky.
10 J AMERIKA:
FG charakteristiky JA a jejich didakt, transform, na úrovni ZŠ.
Typy přír. krajin v JA - návaznost na klima a orografický efekt Kordiller - didaktická transformace na úrovni ZŠ.
Problematika kácení TDL v Amazonii - příčiny a následky.
Využití Google Earth k vizualizaci vybraných environm. problémů - nárůst vykácených ploch TDL za 20 let v programu Google Earth Engine.
11 J AMERIKA:
HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro žáky ZŠ.
HG charakteristika regionů JA.
Hospodářská úroveň JA států - didakt. transform. na úrovni ZŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních), významné export. artikly, typické znaky zemědělství.
Výuková videa jako nástroj motivace žáků při výuce HG charakteristik JA.
12 J AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. JA na ZŠ.
Model. vyučovací hodina vybraného regionu JA s důrazem na souvislosti a vazby mezi jednotlivými sférami formou metody řešení problému. Motivace a aktivizace žáků při výuce model. reg. JA pomocí metody řešení problému.
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: RNDr. Václav Stacke, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Metodika obsahuje pokyny, jak realizovat a vyhodnocovat nově navržené aktivity ve vazbě na využití evaluačních strategií při vzdělávání studentů – budoucích učitelů předmětu Moderní metody ve výuce reg. geografie 2
Typ dokumentu: Word.
Oblast vzdělávání: přírodní vědy, biologie, geografie.
Zaměření výstupu: Metodika předmětu Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Metodika předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška založená na výkladu, Přednáška s demonstrací, Přednáška s diskusí, Seminární výuka (diskusní metody), Řešení problémů, Práce s textem, kritické myšlení, Demonstrace dovedností, Projektová výuka, Diskuse.
Hodnotící metody: Praktická zkouška, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Individuální prezentace, Výstupní projekt.
Obsah předmětu:
Přednášky:
1 EVR:
Regionalizace Evr. v 21. stol., využitelná ve výuce na ZŠ.
Přístupy k dělení Evr. do regionů podle HG i FG charakteristik na úrovni ZŠ.
Formování států v Evr. během 20. stol. - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití dokumentárních pořadů pro pochopení polit. situace v Evr..
2 EVR:
FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.
Přír. krajiny v Evr., rozdíl mezi oceán. a kontinent. klimatem na příkladech evro. států.
Typy odtokových režimů evr. řek ve vazbě na klima.
Evr. horstva - jejich stručný geol. vývoj a výšk. stupně - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití animací, modelů a schémat pro lepší pochopení jednotlivých evr. FG procesů.
3 EVR:
HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transforma. pro ZŠ.
Základní demograf. údaje a věková pyramida evr. obyvatelstva.
Rozdíly a podobnosti v hospodářství jednotl. evr. regionů - didaktická transformace pro ZŠ.
Prezentace jako podpora výkladu HG charakteristik.
4 EVR:
Propojení FG a HG znalostí při výuce mod. reg. Evr. na ZŠ.
Ukázková hodina výuky geogr. vybraného reg. pro ZŠ.
Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktivizačních forem výuky.
Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce reg. geogr. Evr..
Didakt. hra jako prostředek motivace a aktivizace žáků při výuce modelového regionu Evropy - hra na cest. kancelář.
5 SEV AMERIKA:
Regionalizace SA v 21. stol. při výuce na ZŠ.
Vymezení SA a její dělení na regiony.
SA od dob objevení Evropany až po současnou podobu, vazba na národností skladbu SA - didaktická transformace pro ZŠ.
Výukové video jako aktivizační a motivační prvek výuky vývoje SA.
6 S AMERIKA:
FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.
Přír. krajiny v SA - didakt. transform. vazeb a souvislostí jednotlivých FG sfér pro žáky ZŠ.
Kordillery - jejich vznik, vysvětlení výskytu sopečné činnosti a zemětřesení, vznik pouští a kaňonů - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití on-line animací a modelů vizualizujících procesy spojené s tektonikou.
7 S AMERIKA:
HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro ZŠ.
Podobnosti a odlišnosti hospodářství jednotlivých HG reg. SA.
FG podmínky podmiňující možnosti hosp. vývoje - těžba, zemědělské oblasti, hustota osídlení - didakt. transform. pro ZŠ.
Integrace elektronických map a Google Earth do vyučování HG SA - vizualizace vybr. fenoménů.
8 S AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. SA na úrovni ZŠ.
Vliv FG i HG podmínek na podobu vybraného regionu SA - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití projekt. vyučování.
Aktivizace žáků pomocí projekt. vyučování.
9 J AMERIKA:
Regionalizace JA v 21. stol. využitelná při výuce na ZŠ.
Vymezení JA a její dělení na regiony.
Historie osidlování Evropany, vliv osidlování na současnou podobu JA, národnostní složení JA - didakt. transform. pro ZŠ.
Interaktivní tabule a pracovní listy jako aktivizační a motivační prvek výuky.
10 J AMERIKA:
FG charakteristiky JA a jejich didakt, transform, na úrovni ZŠ.
Typy přír. krajin v JA - návaznost na klima a orografický efekt Kordiller - didaktická transformace na úrovni ZŠ.
Problematika kácení TDL v Amazonii - příčiny a následky.
Využití Google Earth k vizualizaci vybraných environm. problémů - nárůst vykácených ploch TDL za 20 let v programu Google Earth Engine.
11 J AMERIKA:
HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro žáky ZŠ.
HG charakteristika regionů JA.
Hospodářská úroveň JA států - didakt. transform. na úrovni ZŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních), významné export. artikly, typické znaky zemědělství.
Výuková videa jako nástroj motivace žáků při výuce HG charakteristik JA.
12 J AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. JA na ZŠ.
Model. vyučovací hodina vybraného regionu JA s důrazem na souvislosti a vazby mezi jednotlivými sférami formou metody řešení problému. Motivace a aktivizace žáků při výuce model. reg. JA pomocí metody řešení problému.
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: RNDr. Václav Stacke, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Elektronický studijní materiál k předmětu Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 je zpracovaný v LMS Moodle. Materiál využívá textové vyjádření,
audiovizuální podporu a interaktivní prvky. Obsahuje studijní texty, úkoly k samostatné práci, další multimediální a interaktivní
materiály, a didaktické pomůcky a evaluační nástroje.
Typ dokumentu: E-kurz (moodle).
Oblast vzdělávání: přírodní vědy, biologie, geografie.
Zaměření výstupu: Studijní opora předmětu Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Studijní opora předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška založená na výkladu, Přednáška s demonstrací, Přednáška s diskusí, Seminární výuka (diskusní metody), Řešení problémů, Práce s textem, kritické myšlení, Demonstrace dovedností, Projektová výuka, Diskuse.
Hodnotící metody: Praktická zkouška, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Individuální prezentace, Výstupní projekt.
Obsah předmětu:
Přednášky:
1 EVR:
Regionalizace Evr. v 21. stol., využitelná ve výuce na ZŠ.
Přístupy k dělení Evr. do regionů podle HG i FG charakteristik na úrovni ZŠ.
Formování států v Evr. během 20. stol. - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití dokumentárních pořadů pro pochopení polit. situace v Evr..
2 EVR:
FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.
Přír. krajiny v Evr., rozdíl mezi oceán. a kontinent. klimatem na příkladech evro. států.
Typy odtokových režimů evr. řek ve vazbě na klima.
Evr. horstva - jejich stručný geol. vývoj a výšk. stupně - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití animací, modelů a schémat pro lepší pochopení jednotlivých evr. FG procesů.
3 EVR:
HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transforma. pro ZŠ.
Základní demograf. údaje a věková pyramida evr. obyvatelstva.
Rozdíly a podobnosti v hospodářství jednotl. evr. regionů - didaktická transformace pro ZŠ.
Prezentace jako podpora výkladu HG charakteristik.
4 EVR:
Propojení FG a HG znalostí při výuce mod. reg. Evr. na ZŠ.
Ukázková hodina výuky geogr. vybraného reg. pro ZŠ.
Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktivizačních forem výuky.
Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce reg. geogr. Evr..
Didakt. hra jako prostředek motivace a aktivizace žáků při výuce modelového regionu Evropy - hra na cest. kancelář.
5 SEV AMERIKA:
Regionalizace SA v 21. stol. při výuce na ZŠ.
Vymezení SA a její dělení na regiony.
SA od dob objevení Evropany až po současnou podobu, vazba na národností skladbu SA - didaktická transformace pro ZŠ.
Výukové video jako aktivizační a motivační prvek výuky vývoje SA.
6 S AMERIKA:
FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.
Přír. krajiny v SA - didakt. transform. vazeb a souvislostí jednotlivých FG sfér pro žáky ZŠ.
Kordillery - jejich vznik, vysvětlení výskytu sopečné činnosti a zemětřesení, vznik pouští a kaňonů - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití on-line animací a modelů vizualizujících procesy spojené s tektonikou.
7 S AMERIKA:
HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro ZŠ.
Podobnosti a odlišnosti hospodářství jednotlivých HG reg. SA.
FG podmínky podmiňující možnosti hosp. vývoje - těžba, zemědělské oblasti, hustota osídlení - didakt. transform. pro ZŠ.
Integrace elektronických map a Google Earth do vyučování HG SA - vizualizace vybr. fenoménů.
8 S AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. SA na úrovni ZŠ.
Vliv FG i HG podmínek na podobu vybraného regionu SA - didakt. transform. pro ZŠ.
Využití projekt. vyučování.
Aktivizace žáků pomocí projekt. vyučování.
9 J AMERIKA:
Regionalizace JA v 21. stol. využitelná při výuce na ZŠ.
Vymezení JA a její dělení na regiony.
Historie osidlování Evropany, vliv osidlování na současnou podobu JA, národnostní složení JA - didakt. transform. pro ZŠ.
Interaktivní tabule a pracovní listy jako aktivizační a motivační prvek výuky.
10 J AMERIKA:
FG charakteristiky JA a jejich didakt, transform, na úrovni ZŠ.
Typy přír. krajin v JA - návaznost na klima a orografický efekt Kordiller - didaktická transformace na úrovni ZŠ.
Problematika kácení TDL v Amazonii - příčiny a následky.
Využití Google Earth k vizualizaci vybraných environm. problémů - nárůst vykácených ploch TDL za 20 let v programu Google Earth Engine.
11 J AMERIKA:
HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro žáky ZŠ.
HG charakteristika regionů JA.
Hospodářská úroveň JA států - didakt. transform. na úrovni ZŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních), významné export. artikly, typické znaky zemědělství.
Výuková videa jako nástroj motivace žáků při výuce HG charakteristik JA.
12 J AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. JA na ZŠ.
Model. vyučovací hodina vybraného regionu JA s důrazem na souvislosti a vazby mezi jednotlivými sférami formou metody řešení problému. Motivace a aktivizace žáků při výuce model. reg. JA pomocí metody řešení problému.
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory