Autor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Do sylabu předmětu Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ byly přidány nástroje týkající se evaluace a reflexe pedagogické práce a
procesů výuky (výběr nových vhodných metod výuky, definování upravených předpokladů studentů a výsledků učení předmětu, revize hodnotících
metod, doplnění, aktualizace, úpravu seznamu doporučené literatury). Podstatným faktorem pro naplnění cílů projektu je komplexní pojetí
problematiky (zapojení všech 18 odborných pracovišť fakulty), kooperativní a konzultační způsob práce a sdílení mezioborových zkušeností
autorů inovací. Předmět, jehož sylabus byl inovován je zařazen do studijního programu, který připravuje studenty k získání
učitelské kvalifikace pro všechny typy škol s cílem uplatňovat nově získané vědomosti a dovednosti v pedagogické praxi.
Typ dokumentu: Word.
Oblast vzdělávání: umělecké vědy, výtvarná výchova.
Zaměření výstupu: Sylabus předmětu Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Sylabus předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s diskusí, Práce s textem, kritické myšlení, Kooperativní výuka, Kooperativní výuka, Samostatná práce studentů, Prezentace práce studentů, Prezentace práce studentů, Diskuse.
Hodnotící metody: Portfolio, Seminární práce, Individuální prezentace, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Individuální prezentace, Průběžné hodnocení, Portfolio, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Průběžné hodnocení, Sebehodnocení.
Obsah předmětu:
1. Výuka a učební prostředí ve výtvarné výchově. Obsah vyučování a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky Kurikulární dokumenty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ
2. Situace výuky a zkušenost, resp. zážitek výuky: objektivní a subjektivní stránka transformace obsahu a realizace kurikula ve výuce v SŠ
3. Základní typy symbolizace a komponenty zážitku (zkušenosti) jako analytické jednotky pro realizaci a pro studium kurikula ve výtvarné výchově SŠ
4. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné výchově Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ
5. Konceptová analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům
6. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné výchově ve SŠ
7. Kurikulum ve výtvarné výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ
8. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání (koncepční, projektová, realizační, rezultátové, efektová forma)
9. Skryté kurikulum ve výtvarné výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu. Problematika expresivní tvorby jako způsobu realizace kurikula ve výtvarné výchově
10. Kurikulum výtvarné výchovy ve vzdělávacích programech. Kurikulární dokumenty pro SŠ
11. Standardy vzdělávání a jejich zvláštnosti ve výtvarné výchově. Hodnocení žáků ve výtvarné výchově; autonomní a formativní pojetí hodnocení v SŠ
12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ
13. Kurikulární výzkum ve výtvarné výchově. Akční výzkum, výzkum s oporou ve videozáznamu výuky, komparativní výzkum kurikula se zaměřením na SŠ
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Metodika obsahuje pokyny, jak realizovat a vyhodnocovat nově navržené aktivity ve vazbě na využití evaluačních strategií při vzdělávání studentů – budoucích učitelů předmětu Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ
Typ dokumentu: Word.
Oblast vzdělávání: umělecké vědy, výtvarná výchova.
Zaměření výstupu: Metodika předmětu Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Metodika předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s diskusí, Práce s textem, kritické myšlení, Kooperativní výuka, Kooperativní výuka, Samostatná práce studentů, Prezentace práce studentů, Prezentace práce studentů, Diskuse.
Hodnotící metody: Portfolio, Seminární práce, Individuální prezentace, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Individuální prezentace, Průběžné hodnocení, Portfolio, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Průběžné hodnocení, Sebehodnocení.
Obsah předmětu:
1. Výuka a učební prostředí ve výtvarné výchově. Obsah vyučování a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky Kurikulární dokumenty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ
2. Situace výuky a zkušenost, resp. zážitek výuky: objektivní a subjektivní stránka transformace obsahu a realizace kurikula ve výuce v SŠ
3. Základní typy symbolizace a komponenty zážitku (zkušenosti) jako analytické jednotky pro realizaci a pro studium kurikula ve výtvarné výchově SŠ
4. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné výchově Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ
5. Konceptová analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům
6. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné výchově ve SŠ
7. Kurikulum ve výtvarné výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ
8. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání (koncepční, projektová, realizační, rezultátové, efektová forma)
9. Skryté kurikulum ve výtvarné výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu.Problematika expresivní tvorby jako způsobu realizace kurikula ve výtvarné výchově
10. Kurikulum výtvarné výchovy ve vzdělávacích programech. Kurikulární dokumenty pro SŠ
11. Standardy vzdělávání a jejich zvláštnosti ve výtvarné výchově. Hodnocení žáků ve výtvarné výchově; autonomní a formativní pojetí hodnocení v SŠ
12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ
13. Kurikulární výzkum ve výtvarné výchově. Akční výzkum, výzkum s oporou ve videozáznamu výuky, komparativní výzkum kurikula se zaměřením na SŠ
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Elektronický studijní materiál k předmětu Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ je zpracovaný v LMS Moodle. Materiál využívá textové vyjádření,
audiovizuální podporu a interaktivní prvky. Obsahuje studijní texty, úkoly k samostatné práci, další multimediální a interaktivní
materiály, a didaktické pomůcky a evaluační nástroje.
Typ dokumentu: E-kurz (moodle).
Oblast vzdělávání: umělecké vědy, výtvarná výchova.
Zaměření výstupu: Studijní opora předmětu Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Studijní opora předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s diskusí, Práce s textem, kritické myšlení, Kooperativní výuka, Kooperativní výuka, Samostatná práce studentů, Prezentace práce studentů, Prezentace práce studentů, Diskuse.
Hodnotící metody: Portfolio, Seminární práce, Individuální prezentace, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Individuální prezentace, Průběžné hodnocení, Portfolio, Demonstrace dovedností (praktická činnost), Průběžné hodnocení, Sebehodnocení.
Obsah předmětu:
1. Výuka a učební prostředí ve výtvarné výchově. Obsah vyučování a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky Kurikulární dokumenty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ
2. Situace výuky a zkušenost, resp. zážitek výuky: objektivní a subjektivní stránka transformace obsahu a realizace kurikula ve výuce v SŠ
3. Základní typy symbolizace a komponenty zážitku (zkušenosti) jako analytické jednotky pro realizaci a pro studium kurikula ve výtvarné výchově SŠ
4. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné výchově Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ
5. Konceptová analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům
6. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné výchově ve SŠ
7. Kurikulum ve výtvarné výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ
8. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání (koncepční, projektová, realizační, rezultátové, efektová forma)
9. Skryté kurikulum ve výtvarné výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu. Problematika expresivní tvorby jako způsobu realizace kurikula ve výtvarné výchově
10. Kurikulum výtvarné výchovy ve vzdělávacích programech. Kurikulární dokumenty pro SŠ
11. Standardy vzdělávání a jejich zvláštnosti ve výtvarné výchově. Hodnocení žáků ve výtvarné výchově; autonomní a formativní pojetí hodnocení v SŠ
12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ
13. Kurikulární výzkum ve výtvarné výchově. Akční výzkum, výzkum s oporou ve videozáznamu výuky, komparativní výzkum kurikula se zaměřením na SŠ
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory