Autor: Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Do sylabu předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ byly přidány nástroje týkající se evaluace a reflexe pedagogické práce a
procesů výuky (výběr nových vhodných metod výuky, definování upravených předpokladů studentů a výsledků učení předmětu, revize hodnotících
metod, doplnění, aktualizace, úpravu seznamu doporučené literatury). Podstatným faktorem pro naplnění cílů projektu je komplexní pojetí
problematiky (zapojení všech 18 odborných pracovišť fakulty), kooperativní a konzultační způsob práce a sdílení mezioborových zkušeností
autorů inovací. Předmět, jehož sylabus byl inovován je zařazen do studijního programu, který připravuje studenty k získání
učitelské kvalifikace pro všechny typy škol s cílem uplatňovat nově získané vědomosti a dovednosti v pedagogické praxi.
Typ dokumentu: Word.
Oblast vzdělávání: společenské vědy, psychologie.
Zaměření výstupu: Sylabus předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Sylabus předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška s diskusí, Samostudium, Samostatná práce studentů, E-learning, Seminární výuka (badatelské metody), Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností.
Hodnotící metody: Kombinovaná zkouška, Test, Individuální prezentace, Test, Sebehodnocení, Skupinová prezentace.
Obsah předmětu:
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání.
2. Osobnost dítěte v předškolním věku a její struktura z pohledu MŠ specifika vývoje osobnosti dítěte do 6 let, teorie Piageta, Vygotského, Bowlbyho a Eriksona.
3. Specifika socializace dítěte v MŠ - socializace - vymezení pojmu, význam pro vývoj dítěte. Rozdíly v rodinné a školní socializaci, důsledky pro socializaci v předškolních zařízeních.
4. Vývoj poznávacích procesů a řeči od narození do pěti let, charakteristiky myšlení předškolních dětí. Metody rozvoje poznávacích procesů v prostředí MŠ.
5. Třída v MŠ charakteristika skupin dětí v předškolním věku. Možnosti vedení předškolních skupin. Význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování.
6. Osobnost učitele mateřské školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce v mateřské škole.
7. Emocionalita, motivace a vůle dítěte v MŠ - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na MŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) sociálních, poznávacích a výkonových potřeb.
8. Interakce učitel a žák. Vymezení pojmu sociální percepce. Zkreslené vnímání žáka a jeho důsledky na rozvoj sebepojetí dítěte.
9. Odměny a tresty (druhy a základní pravidla při práci s odměnami a tresty).
10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace.
11. Výchovné problémy v předškolním věku příčiny a možnosti řešení náročných pedagogických situací. Agresivita u předškolních dětí.
12. Projevy šikany v MŠ. Specifika řešení u dětí předškolního věku.
13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Metodika obsahuje pokyny, jak realizovat a vyhodnocovat nově navržené aktivity ve vazbě na využití evaluačních strategií při vzdělávání studentů – budoucích učitelů předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ
Typ dokumentu: Word.
Oblast vzdělávání: společenské vědy, psychologie.
Zaměření výstupu: Metodika předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Metodika předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška s diskusí, Samostudium, Samostatná práce studentů, E-learning, Seminární výuka (badatelské metody), Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností.
Hodnotící metody: Kombinovaná zkouška, Test, Individuální prezentace, Test, Sebehodnocení, Skupinová prezentace.
Obsah předmětu:
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání.
2. Osobnost dítěte v předškolním věku a její struktura z pohledu MŠ specifika vývoje osobnosti dítěte do 6 let, teorie Piageta, Vygotského, Bowlbyho a Eriksona.
3. Specifika socializace dítěte v MŠ - socializace - vymezení pojmu, význam pro vývoj dítěte. Rozdíly v rodinné a školní socializaci, důsledky pro socializaci v předškolních zařízeních.
4. Vývoj poznávacích procesů a řeči od narození do pěti let, charakteristiky myšlení předškolních dětí. Metody rozvoje poznávacích procesů v prostředí MŠ.
5. Třída v MŠ charakteristika skupin dětí v předškolním věku. Možnosti vedení předškolních skupin. Význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování.
6. Osobnost učitele mateřské školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce v mateřské škole.
7. Emocionalita, motivace a vůle dítěte v MŠ - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na MŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) sociálních, poznávacích a výkonových potřeb.
8. Interakce učitel a žák. Vymezení pojmu sociální percepce. Zkreslené vnímání žáka a jeho důsledky na rozvoj sebepojetí dítěte.
9. Odměny a tresty (druhy a základní pravidla při práci s odměnami a tresty).
10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace.
11. Výchovné problémy v předškolním věku příčiny a možnosti řešení náročných pedagogických situací. Agresivita u předškolních dětí.
12. Projevy šikany v MŠ. Specifika řešení u dětí předškolního věku.
13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Elektronický studijní materiál k předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ je zpracovaný v LMS Moodle. Materiál využívá textové vyjádření,
audiovizuální podporu a interaktivní prvky. Obsahuje studijní texty, úkoly k samostatné práci, další multimediální a interaktivní
materiály, a didaktické pomůcky a evaluační nástroje.
Typ dokumentu: E-kurz (moodle).
Oblast vzdělávání: společenské vědy, psychologie.
Zaměření výstupu: Studijní opora předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ pro budoucí učitele.
Součást výstupu: Studijní opora předmětu.
Účel výstupu: Příprava budoucích učitelů.
Cílová skupina: Studenti - budoucí učitelé.
Použité formy a metody:
Vyučovací metody: Přednáška s diskusí, Samostudium, Samostatná práce studentů, E-learning, Seminární výuka (badatelské metody), Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností.
Hodnotící metody: Kombinovaná zkouška, Test, Individuální prezentace, Test, Sebehodnocení, Skupinová prezentace.
Obsah předmětu:
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání.
2. Osobnost dítěte v předškolním věku a její struktura z pohledu MŠ specifika vývoje osobnosti dítěte do 6 let, teorie Piageta, Vygotského, Bowlbyho a Eriksona.
3. Specifika socializace dítěte v MŠ - socializace - vymezení pojmu, význam pro vývoj dítěte. Rozdíly v rodinné a školní socializaci, důsledky pro socializaci v předškolních zařízeních.
4. Vývoj poznávacích procesů a řeči od narození do pěti let, charakteristiky myšlení předškolních dětí. Metody rozvoje poznávacích procesů v prostředí MŠ.
5. Třída v MŠ charakteristika skupin dětí v předškolním věku. Možnosti vedení předškolních skupin. Význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování.
6. Osobnost učitele mateřské školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce v mateřské škole.
7. Emocionalita, motivace a vůle dítěte v MŠ - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na MŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) sociálních, poznávacích a výkonových potřeb.
8. Interakce učitel a žák. Vymezení pojmu sociální percepce. Zkreslené vnímání žáka a jeho důsledky na rozvoj sebepojetí dítěte.
9. Odměny a tresty (druhy a základní pravidla při práci s odměnami a tresty).
10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace.
11. Výchovné problémy v předškolním věku příčiny a možnosti řešení náročných pedagogických situací. Agresivita u předškolních dětí.
12. Projevy šikany v MŠ. Specifika řešení u dětí předškolního věku.
13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
Licence: Creative Commons 4.0 - Uveďte původ 4.0
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory